Sygnalizacja wypalania DPF
- Kosiu67
- Bywalec
- Posty: 186
- Rejestracja: 21 sty 2017, o 20:49
- Reputacja: 0
- Imię: Norbert
- Samochód: Captiva 2,2D AWD
- Silnik:
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Sygnalizacja wypalania DPF
Szanowni koledzy czy jest w silniku 2,2 D jakaś sygnalizacja wypalania DPF. Może ktoś ma jakiś własny patent na wykonanie takiego sygnalizatora.
np. w cytrynie (moje poprzednie auto) podłącza się diodę informującą o włączeniu ogrzewania lusterek, ponieważ podczas wypalania włączane są dodatkowe odbiorniki w celu zwiększenia obciążenia.
Może w Captivach jest coś podobnego, będę wdzięczny za pomoc.
np. w cytrynie (moje poprzednie auto) podłącza się diodę informującą o włączeniu ogrzewania lusterek, ponieważ podczas wypalania włączane są dodatkowe odbiorniki w celu zwiększenia obciążenia.
Może w Captivach jest coś podobnego, będę wdzięczny za pomoc.
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Nie ma kontrolki. Kontrolka zapala się jedynie w przypadku awarii ukladu DPF, lub jego całkowitego zapchania.
W Insignia pomaga podpięcie bezpośrednie do szyby ogrzewanej, ale nie znalazłem nikogo chętnego na ten test, jak masz BC z informacją o chwilowym spalaniu, to jak przy hamowaniu silnikem spalanie nie spada do zera, a utrzymuje się na ilościach powyżej 2 litrów, to jest wtedy wypalanie
W Insignia pomaga podpięcie bezpośrednie do szyby ogrzewanej, ale nie znalazłem nikogo chętnego na ten test, jak masz BC z informacją o chwilowym spalaniu, to jak przy hamowaniu silnikem spalanie nie spada do zera, a utrzymuje się na ilościach powyżej 2 litrów, to jest wtedy wypalanie
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- Kosiu67
- Bywalec
- Posty: 186
- Rejestracja: 21 sty 2017, o 20:49
- Reputacja: 0
- Imię: Norbert
- Samochód: Captiva 2,2D AWD
- Silnik:
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
W Captivie nie ma informacji o chwilowym zużyciu paliwa, spróbuje zrobić coś podobnego do urządzeń w citroenie, może zda egzamin. Wiem jedno, że filtry suche (DPF) w porównaniu z filtrami mokrymi (FAP), wymagają większej temperatury wypalania o około 100C. Powoduje to, że nie ma możliwość wypalenia DPF-a w normalnym ruchu miejskim.
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
tu masz jak to dziala w Insignia: http://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=43&t=1711
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- Kosiu67
- Bywalec
- Posty: 186
- Rejestracja: 21 sty 2017, o 20:49
- Reputacja: 0
- Imię: Norbert
- Samochód: Captiva 2,2D AWD
- Silnik:
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Niestety mam konta na tym forum, a administrator jeszcze nie zaakceptował mojej kandydatury.
-
- Świeżak
- Posty: 6
- Rejestracja: 21 wrz 2016, o 17:28
- Reputacja: 0
- Imię: Darek
- Samochód: Captiva
- Silnik:
- Lokalizacja: Nysa
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Moja Captiva z 2012r posiada fabryczną kontrolkę wypalania dpf,zapalała się w chwili rozpoczęcia wypalania wtedy trzeba było przegonić auto aż do chwili zgaśnięcia owej kontrolki.Wszystko jest opisane w instrukcji obsługi pojazdu do ściągnięcia są odnośniki na tym forum
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Możesz pokazać gdzie masz tą kontrolke?
Taka sytuacja mogła być tylko w pierwszych captivach z dieslem, ale potem zmieniono oprogramowanie
Taka sytuacja mogła być tylko w pierwszych captivach z dieslem, ale potem zmieniono oprogramowanie
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 6
- Rejestracja: 21 wrz 2016, o 17:28
- Reputacja: 0
- Imię: Darek
- Samochód: Captiva
- Silnik:
- Lokalizacja: Nysa
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Aktualnie jestem już po wycięciu dpf ,mam rocznik 2012 2.2d i i takowa kontrolka była zawsze można spojrzeć do instrukcji jest wszystko opisane
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Ta kontrolka, jest w przypadku awarii, a nie normalnego wypalania
Jest wyraźnie napisane, ze zapala się jeśli normalne wypalanie zostało przerwane, to dochodzi do tzw wypalania ostatniej szansy i jej przerwanie powoduje blokade DPF. Nie jest to wiec kontrolka standardowego wypalania DPF
Jest wyraźnie napisane, ze zapala się jeśli normalne wypalanie zostało przerwane, to dochodzi do tzw wypalania ostatniej szansy i jej przerwanie powoduje blokade DPF. Nie jest to wiec kontrolka standardowego wypalania DPF
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 6
- Rejestracja: 21 wrz 2016, o 17:28
- Reputacja: 0
- Imię: Darek
- Samochód: Captiva
- Silnik:
- Lokalizacja: Nysa
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
FILTR CZĄSTEK STAàYCH
(DPF)
Ukáad filtra cząstek staáych w silniku
wysokoprĊĪnym zatrzymuje cząstki sadzy
zawarte w spalinach. System wyposaĪony
jest w funkcjĊ samoczynnego czyszczenia
uruchamianą automatycznie podczas jazdy.
Filtr oczyszcza siĊ dziĊki spaleniu cząstek
sadzy w wysokiej temperaturze. Proces ten
przebiega automatycznie w okreĞlonych
warunkach jazdy i trwa od 10 do 25 minut.
W tym czasie silnik moĪe zuĪywaü wiĊcej
paliwa. Zapach i dym towarzyszące temu
procesowi są objawami normalnymi.
W niektórych sytuacjach, np. podczas
pokonywania krótkich odcinków, samoistne
oczyszczenie filtra nie jest moĪliwe.
JeĞli filtr wymaga czyszczenia lub
wczeĞniejsze warunki jazdy nie pozwoliáy
na automatycznie uruchomienie czyszczenia,
lampka kontrolna DPF Ğwieci lub
miga. NaleĪy kontynuowaü jazdĊ,
utrzymując prĊdkoĞü obrotową silnika
powyĪej 2000 obr./min (w razie potrzeby
zredukowaü bieg) aĪ zgaĞnie lampka
kontrolna. Lampka gaĞnie po zakoĔczeniu
(DPF)
Ukáad filtra cząstek staáych w silniku
wysokoprĊĪnym zatrzymuje cząstki sadzy
zawarte w spalinach. System wyposaĪony
jest w funkcjĊ samoczynnego czyszczenia
uruchamianą automatycznie podczas jazdy.
Filtr oczyszcza siĊ dziĊki spaleniu cząstek
sadzy w wysokiej temperaturze. Proces ten
przebiega automatycznie w okreĞlonych
warunkach jazdy i trwa od 10 do 25 minut.
W tym czasie silnik moĪe zuĪywaü wiĊcej
paliwa. Zapach i dym towarzyszące temu
procesowi są objawami normalnymi.
W niektórych sytuacjach, np. podczas
pokonywania krótkich odcinków, samoistne
oczyszczenie filtra nie jest moĪliwe.
JeĞli filtr wymaga czyszczenia lub
wczeĞniejsze warunki jazdy nie pozwoliáy
na automatycznie uruchomienie czyszczenia,
lampka kontrolna DPF Ğwieci lub
miga. NaleĪy kontynuowaü jazdĊ,
utrzymując prĊdkoĞü obrotową silnika
powyĪej 2000 obr./min (w razie potrzeby
zredukowaü bieg) aĪ zgaĞnie lampka
kontrolna. Lampka gaĞnie po zakoĔczeniu
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
no to przeczytaj to raz jeszcze i powiedz swoimi słowami kiedy się kontrolka zapala, a kiedy nie
I popraw tekst, bo przy kopiowaniu zjadło wszelkie polskie znaki.
I popraw tekst, bo przy kopiowaniu zjadło wszelkie polskie znaki.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- Kosiu67
- Bywalec
- Posty: 186
- Rejestracja: 21 sty 2017, o 20:49
- Reputacja: 0
- Imię: Norbert
- Samochód: Captiva 2,2D AWD
- Silnik:
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Krzysztof dzięki za stronę od insygni. Chciałem podłaczyć kontrolkę po ogrzewanie lusterek, ale pod ogrzewanie tylniej szyby taż wydaje się być dobrym rozwiązaniem, ma przede wszystkim plus że nie trzeba zdejmować tapicerki, minusem jest ciągnięcie przewodu przez całe auto. Jak zrobi się trochę cieplej to wezmę się za montaż. Wtedy też zadecyduje który sposób wybiorę. Narazie skłaniam się do tylnej szyby.
Jeszcze raz dzięki za pomoc
Jeszcze raz dzięki za pomoc
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Podobno sterownik jest tak inteligentny ze włącza szybę, ale nie włącza lusterek, stad nie ma sensu podłączać się pod lusterka.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Profesjonalista
- Posty: 546
- Rejestracja: 23 wrz 2016, o 15:26
- Reputacja: 2
- Imię: Przemek
- Samochód: Captiva 2.0D MT 2007
- Silnik: 2.0, diesel, 150KM
- Lokalizacja: Gdynia Poznań
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Jeżeli zapali się kontrolka, to znaczy, że jest już naprawdę źle znam to z autopsji. Mogę napisać o swoich doświadczeniach z 2.0, nie wiem jak jest z 2.2.
Najprostszym sposobem w czasie jazdy miejskiej jest sprawdzenie obrotów silnika (na postoju prawie 1000 ob./min) i słuchanie wentylatorów chłodnicy - na trasie nie do zauważenia (poza chwilowym spalaniem). Polecam aplikację dpf info na androida. W Captivie I ze zaktualizowanym firmware (mi aktualizowali 2 lata temu) działa bez problemu. Ustawiam sobie też licznik i jak zbliża się ponad 1000km, to sprawdzam na aplikacji jak wygląda % zapełnienia i wiem, że trzeba zwracać uwagę przed gaszeniem silnika, żeby nie przerwać wypalania.
Dpf wypali się nawet na postoju, nie trzeba nigdzie "gonić" auta. Wielokrotnie to sprawdzałem na sobie i wypala się normalnie do 0% i czy wypali się w trasie, czy na postoju następne wypalanie następuje dokładnie po tym samym dystansie 1100km. Ale jest ponoć niezalecane ze względu na temperatury mogące wpływać na osłony silnika itd. Także w normalnym ruchu miejskim tym bardziej nie ma problemu.
Najprostszym sposobem w czasie jazdy miejskiej jest sprawdzenie obrotów silnika (na postoju prawie 1000 ob./min) i słuchanie wentylatorów chłodnicy - na trasie nie do zauważenia (poza chwilowym spalaniem). Polecam aplikację dpf info na androida. W Captivie I ze zaktualizowanym firmware (mi aktualizowali 2 lata temu) działa bez problemu. Ustawiam sobie też licznik i jak zbliża się ponad 1000km, to sprawdzam na aplikacji jak wygląda % zapełnienia i wiem, że trzeba zwracać uwagę przed gaszeniem silnika, żeby nie przerwać wypalania.
Dpf wypali się nawet na postoju, nie trzeba nigdzie "gonić" auta. Wielokrotnie to sprawdzałem na sobie i wypala się normalnie do 0% i czy wypali się w trasie, czy na postoju następne wypalanie następuje dokładnie po tym samym dystansie 1100km. Ale jest ponoć niezalecane ze względu na temperatury mogące wpływać na osłony silnika itd. Także w normalnym ruchu miejskim tym bardziej nie ma problemu.
Ostatnio zmieniony 29 sty 2017, o 21:01 przez John Wayne, łącznie zmieniany 1 raz.
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
i możliwość przelania się ON do silnika
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Profesjonalista
- Posty: 546
- Rejestracja: 23 wrz 2016, o 15:26
- Reputacja: 2
- Imię: Przemek
- Samochód: Captiva 2.0D MT 2007
- Silnik: 2.0, diesel, 150KM
- Lokalizacja: Gdynia Poznań
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
ON dostaje się do oleju jak zgasisz silnik podczas procedury wypalania. Chociaż czytałem w kilku źródłach, że minimalna ilość zawsze się dostaje podczas każdego wypalania. Zgadzało by się to, bo jak mi się filtr wypalał co 50km, to po 2 tygodniach takiej jazdy (mimo, ze nie przerywałem procedury) zapalała się kontrolka jakości oleju.
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Ja raz zatrzymałem się pod domem podczas wypalania, potem było oleju ponad max. To samo się niestety dzieje jak jedziesz w dużym korku
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Profesjonalista
- Posty: 546
- Rejestracja: 23 wrz 2016, o 15:26
- Reputacja: 2
- Imię: Przemek
- Samochód: Captiva 2.0D MT 2007
- Silnik: 2.0, diesel, 150KM
- Lokalizacja: Gdynia Poznań
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Dziwna sprawa... pierwszy raz się z czymś takim spotykam.
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
tez mi się to dziwne wydawało, ale patrząc na to spokojnie, to przy wypalaniu stacjonarnym w serwisie nakazują wymianę oleju zaraz po wypalaniu, czyli jednak możliwe ze ON dostaje się do silnika. A przecież wypalanie stacjonarne niewiele się rozni od zatrzymania samochodu i czekania, jedynie ze tam program podnosi sam obroty na wyższe.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- Kosiu67
- Bywalec
- Posty: 186
- Rejestracja: 21 sty 2017, o 20:49
- Reputacja: 0
- Imię: Norbert
- Samochód: Captiva 2,2D AWD
- Silnik:
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
To pozostaje mi tylko opcja z tylną szybą.etac pisze:Podobno sterownik jest tak inteligentny ze włącza szybę, ale nie włącza lusterek, stad nie ma sensu podłączać się pod lusterka.
-
- Aktywny
- Posty: 69
- Rejestracja: 11 mar 2016, o 19:19
- Reputacja: 0
- Imię: Adi
- Samochód: captiva
- Silnik:
- Lokalizacja: pyrlandia
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Powiem tak. Nic się nie włącza lusterka,czy szyba Bo, co to ma wspólnego z dpfem? !!!!!jak kontrolka świeci to 3x przerwałeś wypalanie dpfa po 4 jest zonk
Trzeba pilnować . co do km bo; nie jest powiedziane że będzie palił syf co xxx km
2 Pilnować jak są podwyższone obroty , zapach dziwny . wętylatory napierniczają , a zdarza się zawsze po długiej jezdzie przed bramą do garażu [ bidnemu pod górkę w mróz i pod wiatr] trzeba zrobić rajkę mam upatrzoną tak z 10 km i z powrotem 10km i na bank po kłopocie Tak ze co njmniej 100/H. Bywało że zrobiłem za mało km i jak jest wszytko sprawne to po jezdzie można wypalić - dokończyć wypalanie na postoju DOKOŃCZYĆ !!!!!!!! i też będzie git!!!! Jak to olejesz masz pełen motor miesznki możliwe urwać nawet tłoki to skutek pełnej komory silnika pod tłokami
Jak ci co chwilę wypal to oznaka że dałeś dupy i masz fapa dpfa do wymiany To tak w skrucie po moich doświadczeniach
a nie jestem zielony trochę grzebałem w bebechach ale tyż mistrzem nie jestem człowiek uczy się całe.............
Trzeba pilnować . co do km bo; nie jest powiedziane że będzie palił syf co xxx km
2 Pilnować jak są podwyższone obroty , zapach dziwny . wętylatory napierniczają , a zdarza się zawsze po długiej jezdzie przed bramą do garażu [ bidnemu pod górkę w mróz i pod wiatr] trzeba zrobić rajkę mam upatrzoną tak z 10 km i z powrotem 10km i na bank po kłopocie Tak ze co njmniej 100/H. Bywało że zrobiłem za mało km i jak jest wszytko sprawne to po jezdzie można wypalić - dokończyć wypalanie na postoju DOKOŃCZYĆ !!!!!!!! i też będzie git!!!! Jak to olejesz masz pełen motor miesznki możliwe urwać nawet tłoki to skutek pełnej komory silnika pod tłokami
Jak ci co chwilę wypal to oznaka że dałeś dupy i masz fapa dpfa do wymiany To tak w skrucie po moich doświadczeniach
a nie jestem zielony trochę grzebałem w bebechach ale tyż mistrzem nie jestem człowiek uczy się całe.............
Ostatnio zmieniony 31 sty 2017, o 19:47 przez Adi1550, łącznie zmieniany 1 raz.
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Adi
- pisz bez błędów, korzystaj z automatycznego słownika w komputerze
- co do reszty, to jeszcze trochę musisz się poduczyć, Captiva to produkt GM, a oni korzystają z takich efektów jak dodatkowe obciążenia silnika w celu szybszego wypalania
- pisz bez błędów, korzystaj z automatycznego słownika w komputerze
- co do reszty, to jeszcze trochę musisz się poduczyć, Captiva to produkt GM, a oni korzystają z takich efektów jak dodatkowe obciążenia silnika w celu szybszego wypalania
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Aktywny
- Posty: 69
- Rejestracja: 11 mar 2016, o 19:19
- Reputacja: 0
- Imię: Adi
- Samochód: captiva
- Silnik:
- Lokalizacja: pyrlandia
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
Sory ale ja nie bardzo, bo ja stara ..gwardia ''mam dysleksje niestety i na naukę za puzno sam się ucze kompa i bo ja na stalówce i potem na ołówku grafitowym się wychowałem nie wiem czy wiesz co to ? Jestem stary jak wągiel . Ale wiem o co ci chodzi z obciążeniem silnika niestety tu tak nie działa bo włączenie czy szyby, czy lusterek jest niczym co do obciążenie . Trzeba napierniczać 100/h na 5 b i tu jest wypalanie Alternator na maxa to pikuś nic nie pomoże a że w niekturych kompach ma zaprogramowane no oni też się uczą!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- etac
- Prezes
- Posty: 23902
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
To pisz w wordzie i wstawiaj teksty po sprawdzeniu ortografii, bo niestety łamiesz Regulamin tego forum. A ze jesteś starej daty nie zwalnia cię z tego obowiązku.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 22 wrz 2016, o 23:05
- Reputacja: 0
- Imię: Michał
- Samochód: Captiva
- Silnik:
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sygnalizacja wypalania DPF
W praktycznie każdym aucie z DPF stosuje się takie "efekty"etac pisze:Adi
Captiva to produkt GM, a oni korzystają z takich efektów jak dodatkowe obciążenia silnika w celu szybszego wypalania
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość